حكاية جوة صورة

09/08/2020 
5 دقائق للقراءة
كتابة: AkhbarMeter 
التصنيف: انتهاكات إعلامية
حكاية جوة صورة

ايه أكتر صورة شوفتها وأثرت فيك؟ وكان مين صاحبها؟

جوة كل صورة حكاية بينقلها المصور ويخليك تعيشها بكل تفاصيلها.. وبياخدك معاه لعالم تاني تستكشف خلاله تجارب مختلفة.. صورة واحدة ممكن تكفي أنها تعبر عن حاجات كتير ومشاعر وقصص صعب ينقلها القلم.

وعلشان المصور يعمل ده بيبذل مجهود وفي بعض الأحيان ممكن يعرض نفسه للخطر زي المصورين الصحفيين اللي بيكونوا في قلب الحدث علشان ينقلوا للجمهور تفاصيل المشهد ويستخدموا رؤيتهم الإبداعية علشان يلتقطوا مشاهد بتعكس الواقع.

مع التطور التكنولوجي وتوسع استخدام الإنترنت.. بدأ بعض الناس يشاركوا الصور الموجودة من غير ما يذكروا اسم المصور صاحب الصورة.. واللي لولاه الصورة مش هتكون موجودة.

للأسف استخدام البعض أي صورة من على الإنترنت لأي سبب حتى ولو مجرد مشاركتها مع الأصدقاء من غير ذكر صاحب الصورة، يعتبر خطأ في حق المصور وانتهاك لحقوق ملكيته وفق منهجية أخبار ميتر لتقييم المحتوى الإعلامي، إلا لو كان مستخدم تصريح المشاع الإبداعي (وده تصريح بيسمح للناس استخدام الصور والأعمال الفنية بشروط معينة من غير التعرض للمساءلة القانونية).

إيه عواقب نشر الصور من غير ذكر صاحبها

وفقا لشركة جوجل في حالة تقديم بلاغ للشركة يحق لها تعطيل الوصول إلى المحتوى اللي ينتهك قانون حقوق الطبع والنشر، وهيتم إزالة المحتوى وممكن يحصل على مخالفة.

مش بس كده، يحق لمالك الصورة رفع دعوى ضد الانتهاك، على سبيل المثال في الولايات المتحدة، يؤدي انتهاك حقوق الطبع والنشر إلى دفع تعويضات قانونية تصل قيمتها إلى 150 ألف دولار لكل عمل تم انتهاكه وده ممكن يتسبب في بعض الحالات لعقوبات جنائية.

ايه الحل لأننا بنحتاج صور كتير في الشغل أو تقديم بحث 

لازم تذكر صاحب الصورة وممكن تستخدم علامة © وتكتب جنبها الاسم، ولو عرفت إنك توصله وتستأذنه هيكون أفضل، مينفش تكتب "تصوير آخرون" لازم أحدد اسم الشخص، وحاجة مهمة لازم تاخد بالك منها مينفعش تعدل في الصورة من غير إذن صاحبها.

فيه بعض المواقع اللي بتتيح آلاف الصور المجانية وبجودة عالية ممكن تستخدمها. (لينك المواقع في أول كومنت).

وبكده تقدر تنشر الصور وبجودة عالية وتستخدمها من غير ما تقع في خطأ انتهاك الملكية.

شارك في دعم الإبداع وشير المعلومة مع غيرك وخليه يستفيد واعمل تاج لأصحابك 

مصادر

https://rb.gy/uakwzq
https://www.saip.gov.sa/ar/

https://bit.ly/3fGNHn3

 

مزيد من المقالات

نشرة أخبار ميتر
للاطلاع على تقييمات المواقع الأكثر شعبية وأبرز الأخبار الكاذبة.
نحن نهتم بحماية بياناتك. اقرأ سياسة الخصوصية
//in your blade template